neděle 8. srpna 2010

Star Trek: Enterprise


Na FFku mě Cece urgoval ať občas zase napíšu něco inteligentního na svůj blog pro lidi, kteří nesledují mé emo výkřiky na facebooku. A už mě napadlo několik témat o kterých psát, takže se pokusím o blogísek víc starat. Před chvíli jsem dokoukal poslední epizodu seriálu Star Trek: Enterprise a mám chuť se podělit o své dojmy.

Upřímně nevím co si o tomhle seriálu myslet jako celku. Byl to poslední Star Trek seriál, zdaleka nebyl nejlepší a spolu s filmem Star Trek: Nemesis fenomén ST na určitou dobu pohřbil. Samotní herci přiznali, že byli překvapeni, že seriál vydržel čtyři sezóny. Na druhou stranu čtvrtá sezóna byla podlě mě to nejlepší z celého seriálu. Ale o co tam vlastně jde?


Děj se odehrává asi sto let před The Original Series a před érou kapitána Kirka. Federace ještě nevznikla. Enterprise je první pozemskou lodí schopnou letět Warpem 5 a vydává se zkoumat galaxii. Tvůrci seriál zamýšleli jako návrat ke kořenům a chtěli vytvořit stejnou atmosféru jakou měla TOSka. Kapitán Archer, Vulkánka T'Pol a šéfinženýr Tucker měli představovat stejnou ústřední trojici jakou v TOSce představoval Kirk, Spock a Bones. Bohužel ostatní postavy byly v seriálu hlavně do počtu a nepřišly mi moc zajímavé. Vyjímkou byl věčně optimistický denobulanský doktor jménem Phlox. Mou nejoblíbenější postavou byl kapitánův beagle Porthos... To nejspíš vypovídá o mnohém :-)

Hodnotit seriál jako celek je težké, protože se v průběhu hodně měnil, takže to zkusím postupně.

1. a 2. sezóna - vesměs samostatné epizody, kde Enterprise zkoumá nové světy. Problém je ten, že se objevuje až příliš nového a málo starého známého. Objevují se nové mimozemské druhy, nové planety a známé rasy se často chovají jinak, než jsme zvyklí z předchozích Star Treků (to se týká hlavně Vulkánců). Někteří fanoušci prohlašovali, že tohle ani nemusel být Star Trek. Moje nejoblíbenější epizody z prvních dvou sérií byly právě ty, které nějak odkazovaly na předchozí Star Treky, jako třeba epizoda s Borgy, s Romulany, hodně klingonských epizod a také epizody zabívající se konfliktem mezi Vulkánci a Andoriany. Výborná byla také flashbacková epizoda "First Flight", kde se lidé snaží překonat Warp 2.

3. sezóna - celá třetí sezóna má jeden dlouhý storyarc, kde se Enterprise musí vydat do oblasti známé jako Expanse a najít rasu Xindů, která buduje superzbraň, se kterou chce zničit Zemi. Tím, že se Enterprise vydá do uzavřené a neprozkoumané části galaxie, nabízí ještě méně epizod odkazující na předchozí Star Treky. Na druhou stranu rasa Xindů je velice zajímavá a rád bych ji viděl i v nějakém dalším Star Trek projektu. Nejde vlastně o jednu rasu, ale o pět různých druhů, které se vyvinuli na jedné planetě - primáti, ještěroidi, hmyzoidi, akvatici a arboreals (jak tohle inteligentně přeložit nevím, malí a chlupatí, podle slovníku arboreal "žije ve stromech"). Nevýhodou storyarcu je to, že musíte koukat i na špatné epizody, protože by vám mohlo něco uniknout. A i zde je hodně velice slabých vycpávkových epizod. Samozřejmě tu je spousta výborných epizod a závěr sezóny je úžasný, ale na každý dobrý díl připadnou minimálně dva průměrné. Za velký plus považuji ale to, že ve třetí sezóně se na Enterprise poprvé objeví mariňáci, což nebylo v žádném předchozím Star Treku (a ano, takováhle maličkost mě dokáže potěšit :-)

4. sezóna - změnilo se vedení a trochu i koncept seriálu. Takhle to mělo vypadat od začátku. Sezóna sice nemá jeden velký storyarc, ale má spoustu "miniarcs." Je zde pouze pět samostatných epizod a jinak samé dvoudíly a trojdíly a tvůrci dávají do popředí důvěrně známé prvky ze starých Treků, jako byli Augments (Vylepšení superlidé ala Khan), objeví se Arik Soong, předek Datova stvořitele doktora Soonga (kterého navíc hraje Datův představitel Brent Spiner), vysvětlí se problém s klingonskými čely, do mezigalaktické politiky začnou tajně zasahovat Romulané, mihne se Sekce 31,Vulkánci se trochu rehabilitují a navštívíme mirrorový vesmír. Ve spoustě maličkostí je tahle sezóna mnohem blíž klasickým Star Trekům, než všechny předchozí a také jsem ji shlédnul téměř jedním dechem (přes předchozí sezóny jsem se prokousával měsíce). Paradoxně asi nejslabší epizodou sezóny je ta úplně poslední, která je vlastně spíše epizodou Nové generace, kde se komandér Riker vydá na holopalubu a sleduje poslední misi Enterprise kapitána Archera, která se odehrává šest let po předchozí epizodě Enterprise. Je to docela cheat, epizoda je tak trochu o ničem a představuje slabou tečku za úžasnou sezónou.

Celkové dojmy? Postavy nejsou nijak úžasné, ale seriál jako celek stojí za shlédnutí, je tam spousta dobrých epizod a nápadů. Špatné a průměrné epizody mají v prvních řadách převahu, ale dá se na to koukat. A čtvrtá řada je úžasná a už jenom kvůli ní stojí za to na seriál koukat (já na něj začal koukat právě kvůli tomu, co jsem slyšel, že bude ve čtvrté sezóně)... Takže stručně: chápu, proč to Star Trek pohřbilo... ale bylo tam hodně věcí, které se mi líbily a stojí to za shlédnutí.

P.S. omlouvám se za chyby a překlepy, píšu to trochu pozdě. Pokusím se to vychytat :-)

4 komentáře:

Cece řekl(a)...

No safra, jako vrchol Enterprise považuji právě 3. sérii a 4. byla pro mne krok stranou, protože tam chyběl ten děj linoucí se všemi díly.

Jako celkově mi Enterprise přišla hodně dobrá (hezká myšlenka Studené časové války), ale bohužel scifi seriály moc netáhnou (SG to nevytrhne).

Nicméně díky za článek. Zkus ještě něco o Babylonu 5, sice mi chybí většina poslední série, ale rád si něco přečtu ;-)

Unknown řekl(a)...

Já jsem byl ze ST:E docela nadšený. Ano, je sice pravda, že mě svět Star Treku nikdy moc netáhl, ale pro úplné laiky jako jsem já, to byl bezvadný a odpočinkový sci-fi seriál.

Největší mínus vidím v hlavních postavách. Žádná mi k srdci moc nepřirostla, i když T'pol byla fakt kočka :-). Kapitán Archer byl nesympatický a jeho pobočníci nevýrazní.

Celý koncept měl velký potenciál, ale byl pohřben neustálým vykrádáním svých předchůdců a nedostatkem inovativních myšlenek.

Johnak řekl(a)...

Cece - plánuju něco napsat o svých nejoblíbenějších SF seriálech a B5 je mezi nimi. Jinak já SF seriály rád (SG je takový odpočinek, kde nemusíš přemýšlet) :-) Čtvrtá řada se mi líbila hlavně těmi odkazy a provázaností s ostatními ST. Třetí řada byla dobrá, ale měla spousty špatných epizod i v rámci storyarcu. Ve čtvrté nebyla epizoda, která by se mi vyloženě nelíbila (až na tu poslední možná)

Chrizofilax - souhlasím. Postavy byly nevýrazné. Porthos byl nejzajímavější. :D

Napíšu sem i něco o Deep Space Nine. Jeden ze tří mých nej seriálů, kde právě byla ze všech ST asi nejzajímavější postavy.

Wamperka řekl(a)...

Jeee, ja taky DS9 ze vsech star treku nejradsi ;) ... zrovna nedavno jsem po dlouhe dobe videla prvni dve serie ... plus jeden specialni dil (little green man) co mam vypaleny k tomu XD ... a jestli ho mas celej ... pekne prosim smutne koukam ... prepal mi hooo XD ... Jadra